Nowicka Tax Hub

Najczęstsze błędy w rozliczeniach podatkowych CIT – uniknij ich przygotowując CIT 8

Błędy w CIT mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak powstanie zaległości podatkowych, sankcje podatkowe: np. odsetki za zwłokę, a nawet odpowiedzialność karno-skarbową.

W tym artykule przedstawiamy najczęstsze błędy w rozliczeniu CIT oraz sposoby ich unikania.

1. Nieprawidłowe ujmowanie kosztów uzyskania przychodów w CIT

Jednym z najczęstszych błędów CIT jest zaliczanie do kosztów wydatków, które nie spełniają definicji kosztów podatkowych (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT):

  • Wliczanie do kosztów podatkowych wydatków o charakterze prywatnym – zarządów / udziałowców / akcjonariuszy;
  • Uwzględnianie w kosztach wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych np. ujętych w art. 16 ustawy o CIT  (np. kar umownych, odsetek niezapłaconych pożyczek);
  • Błędne ujęcie kosztu uzyskania przychodu w źródle przychodów i w czasie – brak alokacji kosztów do danego źródła przychodów (źródło zyski operacyjne oraz źródło zyski kapitałowe), ujmowanie kosztów bezpośrednich podobnie jak koszty pośrednie, uwzględnienie w rozliczeniach wydatków, których poniesienie nie miało miejsce albo nie zostało udokumentowane, uwzględnianiu w kosztach podatkowych wydatków, w zakresie których nie da się wykazać związku z przychodem (chociażby potencjalnym).

2. Błędne rozpoznanie momentu powstania przychodu

Przychód powinien być rozpoznany zgodnie ustawą o CIT, a nie według uznania firmy. Do najczęstszych błędów w tym zakresie należą:

  • Nieprawidłowe określenie momentu powstania przychodu – pomijanie zasady memoriałowego rozpoznania przychodu i stosowanie zasady kasowej (przychód w momencie uzyskania świadczenia / środków pieniężnych), pomijanie zasady rozpoznania przychodu dla usług ciągłych, rozliczanych w okresach rozliczeniowych;
  • Błędne rozliczenie zaliczek dot. płatności oraz świadczeń, gdzie płatność jest ratalna;
  • Brak rozpoznawania w ogóle przychodów z niektórych rodzajów świadczeń np. nieodpłatnych / częściowo nieodpłatnych świadczeń np. poręczenie; brak rozpoznawania przychodu z umorzenia zobowiązania np. od pożyczki;
  • Brak rozpoznawania przychodów w danym źródle CIT – zyski kapitałowe / działalność operacyjna; w tym brak poprawnej alokacji przychodów, jeśli są one powiązane z oboma źródłami jednocześnie.

3. Nieprawidłowe stosowanie stawek CIT (9% vs. 19%)

Nie każda firma może stosować preferencyjną stawkę 9% CIT. Do najczęstszych błędów w tym zakresie należy:

  • Nieuprawnione stosowanie stawki 9% CIT np. w wypadku zmian przy przekształceniach  i innych operacjach kapitałowych;
  • Brak monitorowania limitu przychodów do preferencyjnego opodatkowania i brak prawidłowego rozpoznawania przychodów w danych źródłach CIT (zyski kapitałowe / zyski operacyjne);
  • Stosowanie 9% stawki CIT do dochodów ze źródła zyski kapitałowe.

4. Błędy w transakcjach z podmiotami powiązanymi

Firmy dokonujące transakcji z podmiotami powiązanymi muszą spełnić wymogi dotyczące cen transferowych. Do najczęstszych błędów w tym zakresie należą:

  • Stosowanie nierynkowych cen transakcyjnych i braku rozpoznawania przychodów z nieodpłatnych świadczeń / częściowo nieodpłatnych świadczeń;
  • Braki w dokumentacji dot. dowodów wykonania usług, w szczególności usług niematerialnych.

5. Nieprawidłowe rozliczenie strat podatkowych

Straty podatkowe można odliczać, ale obowiązują określone limity oraz przepisy szczegółowe dot. CIT. Do najczęstszych błędów w tym zakresie należą:

  • Przekroczenie limitu odliczenia straty w danym roku podatkowym;
  • Błędne przypisanie strat do lat podatkowych;
  • Pomijanie zasad dot. rozliczenia straty podatkowej w odpowiednim źródle;
  • Pomijanie zasad wykluczających / ograniczających rozpoznanie straty – np. w zakresie transformacji w grupie – podziałów, połączeń spółek, przekształceń podmiotowych, nabyć przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

6. Błędy w rozliczaniu ulg podatkowych (np. B+R, IP Box)

Ulgi podatkowe mogą obniżyć CIT, ale ich stosowanie wymaga precyzyjnej dokumentacji, prawidłowego rozpoznania oraz przygotowania. Do najczęstszych błędów w tym zakresie należą:

  • Brak odpowiedniego wykazania kosztów kwalifikowanych do ulgi B+R;
  • Nieprawidłowe rozliczenie dochodu z IP Box np. NEXUS/ podstawy opodatkowania;
  • Brak prawidłowych ewidencji podatkowych;
  • Błędne uznawanie działalności gospodarczej za działalność B+R, podczas gdy takowa nie spełnia warunków ujętych w ustawie o CIT i przepisów ustaw w niej wskazanych.

7. Nieprawidłowe rozliczenie podatku u źródła (WHT)

Przy niektórych  transakcjach z zagranicznymi kontrahentami obowiązuje podatek u źródła (odsetki, dywidendy, usługi). Do najczęstszych błędów w tym zakresie należą:

  • Brak pobrania WHT – brak identyfikacji transakcji podlegających WHT lub błędna ich identyfikacja;
  • Brak dokumentów i informacji pozwalających na stosowanie stawek obniżonych podatku u źródła (WHT) bądź wyłączenia płatności z poboru – brak ważnych certyfikatów rezydencji, brak informacji o statusie zagranicznego podmiotu jako beneficjenta transakcji; brak należytej staranności płatnika w poborze WHT;
  • Brak stosowania trybu zwrotowego „pay and refund” w wypadku płatności do podmiotów powiązanych, które przekroczyły w danym roku limity;
  • Błędne stosowanie zwolnień podatkowych – pobór podatku u źródła (WHT) zgodnie ze stawkami podstawowymi, podczas gdy stosowanie preferencji podatkowych jest uzasadnione (brak efektywności podatkowej).

8. Błędy w kosztach finansowania dłużnego

Aktualne przepisy ustawy o CIT ograniczają możliwość zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od pożyczek. Do najczęstszych błędów należą przekroczenie limitów finansowania dłużnego (3 mln zł / 30% EBITDA) i wliczanie kosztów finansowania dłużnego w koszty uzyskania przychodów – brak prawidłowego stosowania art. 15c ustawy o CIT i kolejnych.

9. Brak zgłoszenia schematów podatkowych (MDR)

Firmy muszą raportować schematy podatkowe, jeśli ich transakcje spełniają określone kryteria. Do najczęstszych błędów w tym zakresie należą:

  • Nieprawidłowa klasyfikacja zdarzenia jako schematu podatkowego;
  • Niezgłoszenie schematu podatkowego (MDR-1) – brak raportowania MDR, mimo wymogu;
  • Niezgłoszenie schematu podatkowego na formularzu MDR-3 wraz z deklaracją CIT-8, mimo takiego obowiązku;
  • Brak procedury MDR.

10. Opóźnienia w składaniu deklaracji CIT-8 i wpłatach zaliczek

Każda firma musi terminowo składać deklarację CIT-8 i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Najczęstsze błędy w tym zakresie, to:

  • Nieterminowe złożenie CIT-8.
  • Niewłaściwe wyliczenie zaliczek na CIT;
  • Błędy w kalkulacji podatku CIT;
  • Błędy w załącznikach i w obowiązkach raportowych dot. CIT.

Jak zatem uniknąć błędów  w rozliczaniu CIT? Do działań zapobiegawczych należy, bieżące monitorowanie zmian w przepisach podatkowych, korzystanie z doradztwa podatkowego, audyty dotyczące prawidłowości rozliczeń w CIT, bieżące monitorowanie i zarządzanie obszarem, procedura należytej staranności CIT.

Jeżeli niniejszy artykuł był dla Ciebie interesujący, możesz również zapoznać się z naszym wpisem:

  • „Sprawdź czy masz wszystko pod kontrolą – lista kluczowych zagadnień przed złożeniem zeznania rocznego CIT-8.”

Jeśli masz wątpliwości dotyczące któregoś z punktów, skonsultuj się z nami przez formularz:

Shopping Cart
Scroll to Top